'Goeienaand' - Reisverslag uit Bergville, Zuid-Afrika van Brigit Antens - WaarBenJij.nu 'Goeienaand' - Reisverslag uit Bergville, Zuid-Afrika van Brigit Antens - WaarBenJij.nu

'Goeienaand'

Door: Brigit Antens

Blijf op de hoogte en volg Brigit

28 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Bergville

Goeienaand, oftewel goedenavond.

Het is inmiddels al dag 9 (tijd vliegt!!) en ik zit nu met uitzicht op de Drakensbergen mijn reisverslag bij te werken. Stel je het ideale plaatje voor.. Veel leesplezier!

Liefs, Brigit en Luuk

Dag 1: Amsterdam - Johannesburg - Centurion (Pretoria)

De dag begon goed, de wekker stond om kwart over vijf, de taxi was besteld en wij stonden goed en wel om twee minuten over zes buiten op de stoep. Wat bleek.. taxi weg. Great! Daarnaast bleek dat Luuk z'n jas vergeten was binnen en dat we alleen de voordeursleutel hadden meegenomen (gaat dus niet werken als je buiten staat en er ook nog zoiets bestaat als een afgesloten buitendeur..). Enfin, meneer dacht dat de buren het wel zouden waarderen als hij ze om vijf over zes wakker zou bellen zodat hij even zijn jas kon gaan pakken.. Niet dus, want niemand was zo dom om uit bed te komen en de deur te openen beneden.

Na de taxi chauffer te hebben gebeld, stond hij toch weer snel bij ons voor om ons bij het station af te droppen. Al met al een prima start dus. Het geluk was aan onze zijde toen bleek dat de intercity direct volgens planning reed. Hierdoor waren we ruim op tijd op Schiphol en konden we nog even op ons gemak ontbijten. Eenmaal in het vliegtuig bleek deze maar gedeeltelijk vol te zitten, waardoor we een extra stoel vrij hadden naast ons. Ideaal! Elf uur vliegen, 4 films en 2 spelletjes pacman later zijn we geland in Johannesburg. We werden op het vliegveld opgewacht door een taxichauffer, met jawel, een bordje met onze namen erop! Sommige mensen zullen nu denken, wat is daar nu zo leuk aan? Nou, dat heb ik nou altijd al een keer mee willen maken :)

De chauffeur bleek een super aardige kerel te zijn die ons netjes veilig heeft afgezet bij ons eerste guest house in Pretoria. Onderweg alle ins en outs over Afrika doorgesproken (zoals het links rijden), dus we waren gelijk helemaal op de hoogte. Bij aankomst bij het guest house bleek het, zoals eigenlijk overal, een afgesloten kavel te zijn met een hoog hek eromheen. Blijkt daar nodig te zijn.. De eigenaresse was echt ontzettend lief en gaf ons een hartelijke ontvangst, je kreeg er echt een 'oma-gevoel' van. Na de lange reis besloten we maar gelijk onze kamer op te zoeken en in bed te ploffen.

Dag 2: Pretoria

Alle overnachtingen in onze reis zijn gelukkig inclusief ontbijt, dus toen we wakker werden zijn we eerst lekker gaan ontbijten. Buiten was de zon al lekker aan het schijnen en het besef van 'yes, vakantie!' begon daarmee ook te komen. Om 9.00 uur hadden we een meet & greet met een local, die ons alles uitlegde over onze reis en wat er gebruikelijk is in Zuid-Afrika. Neem bijvoorbeeld het feit dat als je je auto op een parkeerplaats bij een supermarkt zet er dan een mannetje op je afkomt die dan met een simpel 'hello sir/m'am' aangeeft jou auto in de gaten te houden zodat je rustig boodschappen kunt doen. Bij terugkomst is het gebruikelijk dat je diegene 3 rand geeft (omgerekend zo'n 25 cent) omdat hij zo netjes op je auto heeft gepast..
Onze auto werd gelijktijdig met de meet & greet afgedropt, dus we konden gelijk even met z'n allen checken of de auto in orde was. Toen dat het geval bleek te zijn, besloten we op pad te gaan om wat dingen te gaan zien in de omgeving. We zijn eerst richting het Voortrekker monument gereden, net buiten Pretoria. Dit monument is gebouwd ter nagedachtenis aan de boeren (Voortrekkers) die zijn omgekomen in de oorlog met de Zulu's. Het is nogal een 'lomp' gebouw, maar wel indrukwekkend als je het verhaal erachter kent. Het was er erg rustig omdat we natuurlijk buiten het hoogseizoen zitten. Ideaal!

Na het Voortrekker monument zijn we doorgereden naar de binnenstad van Pretoria met de intentie om daar het Paul Kruger huis te gaan bezoeken en naar Church Square te gaan. Het was daar alleen zooo druk in de stad en er was echt geen enkel redelijk veilig parkeerplekje te vinden, dus toen zijn we maar gelijk doorgereden naar de volgende toeristische hotspot: Union Buildings. Dit is een gebouw van de overheid waar je niet in mag, maar waar dus een gigantisch standbeeld van Nelson Mandela voor staat. Je bent natuurlijk niet voor niks toerist, dus ook wij daarmee op de foto. Maar blijkbaar was niet alleen Nelson interessant voor de Afrikanen daar.. Wij waren met onze witte huid nogal een catch om mee op de foto te gaan. Toen hebben we maar even een rustigere plek in het zonnetje uitgezocht om de rest van de reis een beetje te gaan plannen.

Dag 3: Centurion - Tzaneen

Na een heerlijk ontbijtje zijn we in de auto gestapt op weg naar een stad verder richting het noorden: Tzaneen. Belangrijkste hotspot hier vlakbij is de Magoebaskloof. We besloten deze kloof eens niet vanaf de weg te bekijken, maar via een canopy tour. Dus wij onszelf in de 'teugels' gehesen en met twee gidsen via kabels van plateau naar plateau over de kloof heen gegaan. Heel gaaf om het een keer van boven te zien en zo dichtbij over watervallen te zweven. Onze gidsen waren ook nog een supertof, dus een hele leuke tour gehad.

Dag 4: Tzaneen - Panoramaroute - Hazyview

De volgende dag weer vroeg op, want we vertrokken toen richting Hazyview: onze verblijfplaats vlakbij het Krugerpark. Onderweg vielen we van de ene verbazing in de andere. Mensen die in de laadbak zaten van een pick-up op de snelweg, mensen die rustig vlak naast de snelweg liepen en zogenoemde 'potholes' in de weg. Gaten van zo'n 30 cm diep midden op een 120 km/h weg, daar wordt niemand vrolijk van.
Om in Hazyview te komen hebben we ervoor gekozen om langs de Panoramaroute te rijden. Deze route staat bekend om zijn mooie uitkijkpunten langs de Blyde River Canyon. Het eerste uitkijkpunt kwam uit bij de Three Rondavels. We hadden al gehoord van mensen dat het ontzettend mooi zou zijn, en daar was ook niks van gelogen! Ik zal er een foto bij doen, maar in het echt is het uiteraard nog vele malen mooier. Wat nog meer de moeite waard was om te zien, was Bourke's Luck Potholes. Hier is een unieke rotsformatie ontstaan waar de Blyde River doorheen stroomt. Hier hebben we lekker op een rots gezeten met onze voeten in het (ijskoude) rivierwater. Laatste stop was God's Window. Helaas was het nogal heiig, dus het uitzicht was hier niet geweldig. Omdat we nog wat tijd over hadden voordat het donker zou worden (is hier al om half zes) zijn we doorgereden naar Pilgrim's Rest; een oud gouddelverstadje. Bij aankomst wees een knaap ons naar een parkeerplek voor onze auto. Na die neergezet te hebben zijn we even het plaatsje ingelopen, maar de meeste dingen waren al dicht. We wilden nog even langs de begraafplaats lopen, totdat we zagen dat die knaap onze auto begon te wassen. Wij gelijk zeggen dat we dat niet wilden, maar bleek er dus heel geniepig een klein bordje met 'car wash' bij die specifieke parkeerplek te hangen. Hij zielig lopen doen dat hij toch echt 20 rand wilde hebben, maar dat vertikten we omdat het zo genaaid was. Luuk heeft uiteindelijk toch nog over zijn hart gestreken en die man 10 rand betaald (toch zeker 75 cent). Achteraf gezien vraag je je af waarom je jezelf daar zo druk om hebt gemaakt, maar de vertaalslag van Rand naar Euro hebben we nog niet altijd door ;)

We zijn daarna maar gelijk doorgereden naar onze lodge. Deze lag heel chill midden in de natuur vlakbij een rivier waar een hoop krokodillen en nijlpaarden zaten. Bij aankomst kwamen we een stel met hun zoon uit Ijmuiden tegen waar we gezellig een biertje mee hebben gedronken en mee hebben gegeten. Zij bleken hetzelfde gehad te hebben met die car wash, behalve dat die knaap hen 200 Rand wilde laten betalen.. De avond vloog voorbij (net als het bier).

Dag 5: Hazyview (Krugerpark)

Yes, vandaag de langverwachte dag naar het Krugerpark! Lekker vroeg ontbeten en nog even bij de eigenaar gecheckt wat de beste route was om te rijden. Eenmaal in het park, voor nog geen 600 rand totaal (45€), zijn we met onze eigen auto gaan touren. Al vrij snel kwamen we bij het eerste uitkijkpunt waar we al gelijk en aantal olifanten en nijlpaarden konden zien. Goed begin! Doel was natuurlijk om de big 5 te spotten: buffel, olifant, luipaard, neushoorn en leeuw. Olifant: check, 4 to go!

Een stukje verderop wezen mensen ons op een luipaard met haar jong. Dat was echt heel erg bijzonder. Wat een mooie beesten zijn dat en wat was dat kleintje lief om te zien! De moeder begon op een gegeven moment te dreigen, dus toen zijn we maar verder gereden. Luipaard: check, 3 to go!

Langs de weg zagen we nog een hoop impala's en aapjes. Die lopen door heel het park langs en vooral ook óp de weg. Al snel zagen we ook een groep giraffen recht naast de weg staan. Natuurlijk heeft iedereen ze wel eens in een dierentuin gezien, maar toch, in het echt zijn ze toch net even iets mooier ;)

Midden in het park kon je op een bord kijken waar die ochtend welke dieren gespot waren in het park. Er bleek nog niet veel gezien te zijn, maar met de gedachte: 'waar water is, is leven' zijn we vooral langs de rivier Sabie gereden in de hoop wat dieren te zien. Zo hebben we nog veel olifanten, apen, impalas, buffels (check!) en een aantal zwijnen gezien. Mooiste moment was misschien nog wel toen een groep olifanten de rivier overstak en daarna vlak voor onze auto de weg over kwam gestoken. Helaas niet alle dieren van de 'Big 5' gespot, maar het was het allemaal meer dan waard.

Eenmaal terug bij onze lodge onder het genot van een Savanna dry de foto's terug gekeken en ze geprobeerd om op de laptop te zetten. In Nederland kennen ze 4G, nou hier kennen ze 4MB (per half uur)… Morgen maar een nieuwe poging doen dus ;)
Na een goed driegangendiner van omgerekend nog geen 10 euro pp, hebben we de reis voor de volgende dag naar Swaziland uitgestippeld. Uitslapen zit er helaas weer niet bij..

Dag 6: Hazyview - Ezulwini

Zoals gezegd vandaag weer vroeg uit de voeren om richting Swaziland te rijden. Zelfs zonder files of opstoppingen zou het een hele uitdaging worden om daar op tijd te zijn, aangezien we om 11.00 een cultural show hadden bij een dorpje. Je voelt hem al aankomen, na een half uur stroomde een hele weg vast doordat er ergens een bermbrandje was (zover we konden zien). Dag Cultural Show. Omdat we het toch niet meer gingen halen, besloten we ons geluk nogmaals te beproeven in het Krugerpark. En jawel, nu ook de neushoorn (van dichtbij) gespot! Alleen de leeuw nog steeds niet gezien. Toen bleek dat we toch nog de middagshow konden bijwonen zijn we richting Swaziland gereden. Na twee grensovergangen te zijn overgestoken (het zou wel heel makkelijk zijn als ze samen zouden werken) kwamen we in Swaziland. Een soort derdelandsversie van Zuid-Afrika. Na wat stevig doorrijden kwamen we precies op tijd aan bij de cultural show. Maar wat was dat een lachertje zeg... Tijdens de rondleiding door het dorpje liet de gids ons geloven dat de mensen uit de show hier ook echt woonden, maar ze reden gewoon tegelijkertijd met ons weg uit dat dorp. Luuk heeft nog wel z'n dansmoves mogen laten zien, dat was dan ook wel gelijk het hoogtepunt van het bezoek ;)

Dag 7: Ezulwini - St. Lucia

Nadat we weer beide grensovergangen over waren, zijn we naar het Hluhluwe Game Park gereden. Soort Krugerpark, alleen dan in het klein. Bij binnenkomst zagen we gelijk een hoop olifanten en giraffen. Verder nog een buffel van een paar meter afstand gezien, wat zebra's en op het eind nog neushoorns! Na aankomst in het hotel hebben we nog even wat gewassen en verder wat gechilled.

Dag 8: St. Lucia

Om 10.00 uur hadden we een boot safari in St. Lucia. De rivier daar is maximaal 1,5 meter diep, waardoor het ideaal is voor nijlpaarden en krokodillen om in te leven. Deze hebben we dan ook veelvuldig gezien.

's Middags zijn we naar Cape Vidal gereden; een nationaal park met een grote baai en veel wilde dieren. Zo liepen er een drietal neushoorns (twee ouders met hun jong) direct langs de kant van de weg. Echt gigantisch die beesten! We zijn uiteindelijk gestopt op het strand van Cape Vidal, waar we heerlijk een paar uur hebben gelegen. Het is heel de reis al tussen de 25 en 30 graden. Heerlijk!

Dag 9: Lucia - Bergville

Omdat de was van twee dagen daarvoor nog steeds niet droog was (we durfden deze nml niet buiten te laten hangen ivm wilde dieren 's nachts) besloten we maar om een waslijntje achter in de auto te spannen. Dit bleek dé oplossing te zijn. Na een rit van bijna 7 uur kwamen we bij onze lodge aan. We besloten in het restaurant van de lodge te eten en verder op tijd naar bed te gaan. Morgen gaan we een trail lopen door de grootste bergketen in Zuid-Afrika: Drakensbergen.

• 29 Mei 2015 - 20:38

Frie:

Ben reuze benieuwd naar jullie plaatjes . Nog heel veel plezier samen

• 30 Mei 2015 - 16:45

Marian:

Al weer een hoop beleefd tot nu toe. Veel plezier nog. X

• 30 Mei 2015 - 17:18

Marieke Verbogt:

Klinkt goed! Mooie plaatjes! Geniet er nog van daar xxx

• 30 Mei 2015 - 18:22

Willem Van Dueren:

Lees jullie verslag niet meer!!!! Wil gelijk terug!!! Maar geweldig toch herken het allemaal, maar gewoon dat is Afrika. Geniet nog verder!

• 31 Mei 2015 - 09:08

Ria:

Wat een heerlijk verslag. Fijn om jullie reis op deze manier een stukje mee te maken. En goed geschreven Brigit, daar zitten ook nog carrière mogelijkheden in voor je :-)

• 31 Mei 2015 - 09:36

Debora:

Wow. Ja Afrika is een continent apart! Wij hadden geluk bij Gods window. Dus als je stiekem foto's bij helder weer wil? Heel veel plezier nog!

• 31 Mei 2015 - 09:42

Jasper En Stefanie :

Wat gaaf! Leuk geschreven Brigit,zijn er zo allemaal een beetje bij. Dit wordt een onvergetelijke reis. Geniet ervan!!

• 01 Juni 2015 - 16:32

Joke Boom:

WAuw super leuk Brigit ! En heel leuk geschreven! Veel plezier nog !

• 03 Juni 2015 - 13:14

Renske:

Klinkt allemaal erg gaaf zeg! Mooie foto's ook! Geniet er maar lekker van!

Liefs Lauran, Renske en Feline

• 05 Juni 2015 - 20:30

Elly:

Hallo avonturiers.
    Mooie verhalen en foto's. En zo'n kudde olifanten die voor je auto passeren lijkt me idd een supermoment. Veel plezier nog voor de komende week en veilig weer thuis.
    Big Hug,
    Elly